torsdag 31 december 2009

Egypten söndag - måndag

På söndagen bestämde min make att han skulle ta tjuren vid hornen, eller rättare sagt poolen vid botten, och hoppade i. Det var som sagt löööjligt kallt i poolen. Jag provade också att gå i. Maken har påstått efteråt att det var ju kallt i början, men bara man varit i ett tag så vande man sig, det säger jag BULLSHIT! om. När jag stod i vattnet efter att ha varit i i flera minuter så frös jag fortfarande till och med om handflatorna. Maken och sonen var i längst, jag var i ungefär så länge som man kan förvänta sig och dottern satt på kanten och tjurade, hon tyckte vi skulle gå till inomhuspoolen, för den var varmare.


Här är min cooola make i den kyyyliga poooolen.

Medan maken plaskade runt i vattnen kom några nyanlända ryskor ombytta och glada och skulle hoppa ner i poolen, maken fick det ju att se så lätt ut. Maken skrattade rått när dom glatt började klättra i vid stegen, flickan som hann först i vattnet gav upp ett skrik, alla vände och gick sedan någon annanstans.

Eftersom vi betalt dyra pengar för en snorklingstur på måndagen tyckte vi att det skulle vara en bra ide att prova på havet igen innan avresetiden. Först satt dottern och tryckte på stranden och vägrade gå i, tills jag började vada runt och prata om alla fiskar och koraller jag såg. Det dröjde inte länge efter det.

Hon var nog i i över en timme och man kunde vrida ur hennes shorts när vi väl fick henne att komma upp igen.

På kvällen hade vi bokat bord i fiskerestaurangen. Efter att vi bokat bordet fick jag läst något om en barbecue för alla gäster, då de hade sin välkomstfest på söndagar, inte helt synkat med vår ankomst direkt. Jag gick och frågade i receptionen om detta, de visste inte alls vad jag pratade om utan började hänvisa till en barbecue som som en annan restaurang hade, på lördagar, med extra avgift. Eftersom vi inte fick någon info om barbecuen så lät vi bordet vara kvar. När vi gick till bordet såg vi att dom hade tagit fram grillar och hade en jättebarbecue på uteplatsen utanför hotellet. Vi suckade trött och gick ner till restaurangen.

Här kan man se en av alla som försökte sno vår dotter i från oss, hon var populär på hotellet.

När vi kom in på restaurangen fick vi veta att dom hade en specialmeny som för det första inte såg god ut och för det andra var skitdyrt. Vi hade ju bokat bordet eftersom vi visste att man fick en middag gratis på restaurangen. Vi fick i alla fall beställt den vanliga menyn fast dom såg en aning besvikna ut. Barnen ville ändå inte ha maten men jag och maken tyckte det var gott. Vi hann faktiskt med att äta lite i buffén också, alltså, barnen och jag, maken hade gått och lagt sig för han hade blivit dålig i magen.

En vacker soluppgång, den enda vi tittade på under resan.

Måndagen kom och även om vi hade satt klockan på ringning löjligt tidigt, så var vi ändå vakna innan, i alla fall jag och maken. Maken hade suttit på toaletten hela natten och roat sig både oralt och analt. Han berättade detta för mig som först började bli lite sympatiillamående (trodde jag) men det slutade i att jag och satt och roade mig lika högtidligt som honom under en timme. Man kan säga att jag bytte ut frukosttiden.

Vi satt och funderade fram och tillbaka på hur vi skulle göra. Utflykten var betald och om man skulle avboka så skulle detta göras 24 timmar innan avfärd. Avfärden var inom en timme. Vi övervägde fram och tillbaka men vi tog tillslut en imodium var och väckte barnen. Frukosten fick bli några medtagna bananer, till barnen vill säga.

Det var en himla tur att vi tog det beslutet för det funkade riktigt bra. Vi stannade först utanför en ö och där stack vi iväg och snorklade. Några såg en haj, jag missade den så jag har valt att inte tro på det. Eftersom jag följde med en bit bort och jag inte ätit något sedan dagen innan och jag dessutom gjort mig av med de mesta av mina resurser samma morgon på toaletten så valde jag att ha på mig en flytväst. Jag började simma tillbaka lite tidigare än de andra och då fick jag hjälp av en av guiderna. Det slutade med att jag blev dragen till båten, men jag vill poängtera att det inte var så illa, det var han som började dra mig och jag är lat nog att låta honom.

Här dras jag till båten, men jag simmade faktiskt också.

Sen åkte vi till en ö, Giftunisland. Väldigt vacker, mycket härlig sand, en glassbar och tråparasoll och skitmycket folk. Inget ställe maken skulle stå ut på för länge, vi var där en knapp timme och det var precis vad han stod ut med. Vattnet var turkost och så klart så man såg botten även när det var riktigt djupt. Helt underbart.

ön sedd ifrån båten

Sen la vi ut igen och åkte till ännu ett ställe för att snorkla. Mitt ute på havet utan någon närliggande ö, bara ett rev som inte syntes förrän man var precis framme vid det. Vid det här laget hade vi fått lunch och jag och maken kunde faktiskt äta. Maken höll sig till potatisen men jag åt både det ena och det andra och kroppen kändes faktiskt mest bara tacksam.

här sitter dottern och charmar några av skepparna, att charma Egyptier var något som hon var lite proffs på.

Sen var det resten av familjens tur att snorkla. Jag valde att också snorkla lite till, vi var ju precis vid båten. Jag gick i med dottern och maken med sonen. Dottern tyckte det var väldigt spännande att guppa runt i sin flytväst men det var lite väl läskigt att doppa ner huvudet och titta, men lite tittade hon i alla fall innan hon kom på att det sved för mycket i huden av det salta vattnet så vi fick gå upp igen.

Här är sonen på väg ner i vattnet.

Sonen tyckte det var så roligt att snorkla att det slog ökenfärden med kamel-längder, det var knappt att vi fick upp honom. Jag och maken bytte av simturerna och fotograferingen. Maken har ju som känt en vattentålig mobil med kamera. Den blev så uppmärksammad att maken till och med blev kallad till kaptenen och det verkade vara stort, han beblandade sig inte med pöbeln annars utan satt i sin brygga hela färden.

Här är det vi fick se under vattnet.


Den här fisken är giftig så den ska man inte klappa


Det var skönt att värma sig i solnedgången på båten efter snorklingen


Sen gick solen ner


Och vi åt lampa till middag


Och vad blir man om man äter lampa till middag?

Just det...

...lös i magen


Vilket maken är än, måste ha varit lågenergilampor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive