söndag 14 juni 2009

Utslagduppdatering

För ett tag sedan berättade jag om mina eksem och hur jag led. Jag hade dom över hela kroppen, dom kliade så jag vaknade på nätterna av att jag låg och klöste mig själv. Lakan och kläder var blodiga och det gjorde ont i skinnet på mig. Det stramade i huden hela tiden så det kändes som om den skulle spricka som en tunn gipsmask och ramla av. Jag skickade receptförnyelseförfrågan till vårdcentralen. Det stod att de kollade den var trejde dag. Jag beskrev mina problem och förklarade att det var viktigt att de skyndade sig då jag hade svårt att sköta mitt dagliga liv på grund av eksemen.

Jag har bara fått tystnade därifrån.

Jag var så illa tvungen att ringa en annan läkare som hjälpte mig så jag skulle kunna leva ett normalt liv igen. Bara efter ett dygn, och två insmorningar senare så var gipskänslan borta och jag jag blödde inte överallt längre. Nu bara en halv vecka senare är min hud nästa helt normal bortsett från de ställen där jag kliat upp för stora sår, där är det fortfarande skorpor kvar. På några få ställen där eksemen var för hårda är det fortfarande lite skrovligt men det ser man bara om man vet om det.

Jag har däremot fortfarande inte hört något från vårdcentralen. Om jag inte hade läkare i bekantskapskretsen som på sin fritid känt att de måste göra något för min skull så hade jag fortfarande gått och lidit med mina eksem och jag vågar inte tänka på hur jag skulle mått psykiskt eller hur sönderfrätt min hud hade varit vid det här laget. Jag har nu mailat vårdcentralen:

"Jag skickade receptförnyelse för drygt en vecka sedan (snart två). Jag skrev med som information att det var väldigt bråttom då jag led av mina utslag och att jag hade dom över hela kroppen. De blödde och jag kunde knappt röra på mig utan att det gjorde ont. Jag har inte hört ett ljud och då står det uttryckligen att ni kollar var tredje dag.

Jag har nu fått recept från annan läkare då det var akut och ni inte verkade leva upp till era löften. Jag är däremot inte så sugen på att betala den höga summa som ni begär för er dåliga service.

Min man bad om ett recept i januari som han behövde inom ett visst datum, han har inte hört ett ljud ifrån er om det heller så mina förhoppningar om att ni ska göra något åt mitt recept inom snar framtid är ganska låga.

Jag vill bara att ni ska veta hur er service fungerar i fråga om receptförnyelse samt att jag inte vill betala era avgifter för sådant jag lyckats fixa på annat håll eftersom ni inte kunnat hjälpa mig."

3 kommentarer:

  1. Usch och fy va dåligt att de inte har vett att höra av sig. Jag hade blivit galen. Sonen och jag har också eksem emellanåt så jag vet hur det kan vara. Skönt att det börjar bli bättre. Robin har jag smörjt i tre år och det är först nu som det faktiskt ser normalt ut... Peppar peppar...

    Hoppas de tar sig i skinnet och skärper sig för det där är väldigt dåligt måste jag säga.

    SvaraRadera
  2. Var det Elocon du fick? Jag har liknande problem med eksem, på ben och händer. Har haft eksemen på benen i över fyra år, de på händerna kom för drygt ett år sedan. I början hjälpte Elocon, men nu lindrar salvan bara. Vaknar också på nätterna av att jag kläser mig själv och blöder. I vintras fick jag ha bandage på händerna för att kunna jobba (som lärare). Buhu!
    Anledningen till att jag frågar, är att du kanske har en ÄNNU starkare salva?

    SvaraRadera
  3. Annapladder: Jag har till att börja med inte salvan utan krämen. Salvan gillar jag inte lika mycket och jag tror att krämen funkar bättre, kan vara inbillning dock. min är 0,1% så jag tror säkert inte att jag har en starkare än vad du har.

    Ingen ide att jag kommer med råd om hur du ska göra för jag är säker på att du har full koll på det och att sånt bara skulle irritera dig, vet precis hur det är då jag själv råkar ut för sånt och det stör mig massor. Det enda jag kan säga är att du bör gå till läkare för att få hjälp. Jag vet att en gång när det var riktigt illa så fick jag gå på ljusbehandlingar dom hade viss effekt.

    Lycka till

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive