söndag 7 juni 2009

Absint

Bilderna i detta inlägg är alla lånade av MrsData

De fyra sorterna

I går var jag på ett spännande event som vår kära vän Minko hade dragit ihop. Han har nämligen blivit intresserad av Absint. Alltså riktigt Absint och inte Tjeckisk Absint. Vi blev i alla fall inbjudna på en härlig absintkväll där vi först fick vänta i över en timme på grund av teknik-krångel (overheadprojektor). Inga problemför en inbiten gammal student.

Under kvällen fick vi ett långt föredrag om Absintens historia, vad den är gjord av, hur den skapades och av vem och sedan varför den blev förbjuden. Han gick igenom kända människor som använt sig av den gröne fen, som den även kallas. Under tiden vi fick denna föreläsning så drack vi fyra glas absint, tre gröna och en vit absint. Färgen på absinten kommer ifrån klorofyllen ifrån de örter man tillsätter efter att man destilerat drycken.

Nya uttryck som vi lärde oss under kvällen var:
"Louche"
"Absintism"
"Den gröna fen"
"L'Heure Verte"
"Tujon"
Och att inte förglömma, den beryktade "Marsvinseffekten".
Detta är inte något jag går in på djupare men vill ni veta allt matnyttigt vi fick lära oss så kan ni kika inne hos MrsData, hon har varit lite mer generös i sin beskrivning.

Absintfontän med det viktiga tillbehöret,
socker (för vissa åtmindstone)



Dripp dropp
här dropper vattnet sakta ner på sockerbite,
löste upp den och lät söttman åka ner tillsammans med
vattnet och loucha upp det till en gröngrå dimma.


Tada!
Och här är den färdiga drycken


Och sen var det bara att skåla och dricka!
Här skålar jag och MrsData

Nu till själva upplevelsen av händelsen. Vi fick som sagt inte så mycket sömn natten till lördagen och sedan avslutar vi denna trötta dag med att hälla i oss fyra glas med tre cl över sjuttioprocentig dryck, alltså, 12 cl 70% alkoholhaltig dryck. Det blir mer än 840% alkohol på bara en kväll. Låt mig säga så här, jag var mycket fnittrig under kvällen och attacksomnade när jag la mig i sängen vid midnatt. Minko sa att man inte får baksmälla av denna eminenta dryck men jag måste allt erkänna att huvudet gjorde sig en aning påmint under denna härliga dag, alltså dagen efter.

Vill du veta mer, kika in här:
The virtual absinth museum
La fee verte absinthe house
the wormwood society
absinthe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive