tisdag 24 mars 2009

Antireklam

Det är två reklaminslag som jag upplever som antireklam. Den ena är McDonalds frukostreklam och den andra är någon elbolag som jag inte ens kommer ihåg namnet på.

McDonaldsreklamen för frukost.
En person säger: fy vilken hemsk morgon jag hade, jag fick en flera ton tung grej på foten, fy attans vad ont det gjorde, eller, det var en skriktävling i mitt rum eller vad det nu är. Det ena scenariet är värre än det andra.
Den andra personen säger då något i stil med: jaha, va jobbigt, ja själv njöt jag av en frukost på McDonalds.
Var någonstans i denna reklam får jag känslan av att vilja äta deras frukost. Att äta sniglar är mer lockande än att råka ut för det som de gör i reklamen, jag skulle hellre äta gegga vilket gör att vad som helst är trevligare än vad de råkar ut för och då är det klart att även McDonaldsfrukosten är lockande. Eftersom jag inte behöver välja mellan att råka ut för det mest fruktansvärda eller McDonaldsfrukost så kommer jag inte att välja McDonaldsfrukost.

In och kika på reklambilden här http://www.mcdonalds.se/
Bilden på reklamen gör mig inte heller speciellt sugen.

Så över till den andra antireklamen.
Ett elbolag som går ut i sin reklam och säger "vi tycker att den viktigaste energin är energin mellan människor och inte den energi som kommer ur en elsladd."

Jättefint, jättefin tanke, men inte det jag vill höra från ett elbolag jag vill ska leverera min el. Om jag får elproblem, om jag får elavbrott och har det bolaget, kommer dom då skyndsamt göra något åt det eller kommer dom säga, när jag hör av mig till dom "ja men det gör ju inget om teven inte fungerar, du kan ju umgås med din man, jaha, är det minusgrader i huset, ja men kramas då, ni kan ju sova allihopa i samma säng för att hålla värmen, det är ju ändå den energin som är viktigast"

Jag litar inte på ett elbolag som rent ut sagt säger att dom inte prioriterar den vara de säljer.

Va fasen, jag skulle lika gärna kunna jobba som reklammakare om man inte behöver göra bättre ifrån sig än så där...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive