måndag 16 februari 2009

När allt går emot dotterns värld

Dottern har varit sjuk och när dottern är sjuk så brukar man inte vara lika hård mot henne utan man är lite lenare, klappar lite mer medhårs och trycker inte lika hårt på regler. Detta kan bli lite förvirrande och faktiskt göra henne än mer förbannad.

Här om kvällen så var hon febrik och på konflikthumör. Hon kom in till sin pappa, som också var sjuk och låg i sängen. Hon var trött, livet var ett helvete och hon hade sett ut sin pappa till att vara någon att bråka med. Hennes pappa däremot var inte på krigsstigen utan hade den vita flaggan beredd direkt. Så här lät deras diskussioner:

-Pappa, jag vill ju va med dig! (Mycket gnällig röst)
-Ja men kom och lägg dig då (mycket positivt och tillmötesgående)
(Hon kryper upp i sängen)
-Men då vill jag ha en kudde (gnälligt, surt och en aning uppfodrande)
-Var så god (hon får en kudde och hennes pappa låter fortfarande mycket positiv och tillmötesgående)
-Men jag vill ligga på din arm (mycket gnällig, sur och uppfodrande)
-Kom här då älskling (Hennes pappa gosar in henne i famnen)
-Men då vill jag tittabarnkanalen (uppfodrande och gnällig, fortfarande)
-Var så god (hennes pappa slår snabbt om till barnkanalen och låter fortfarande trevlig och tillmötesgående)
-Men jag vill ha ett täcke också (sur och förväntar sig nederlag)
-Här (hennes pappa drar över mitt (hennes mammas) täcke)
(här bryter dottern totalt ihop, tårarna sprutar och hon skakar av upprördhet)
-JAG VILL INTE HA ETT VITT TÄCKE!!!

I dag hade vi en liknande upplevelse, fast lite tvärt om. Hon förväntade sig konflikt vid maten, som aldrig uppstod.
Dottern brukar alltid bråka om maten, det är alltid något fel med den och vi försöker verkligen få henne att smaka på all mat och när vi vet att hon gillar maten så försöker vi verkligen få henne att äta, i alla fall en del av maten. Nu har hon varit magsjuk och därför är jag nöjd bara hon får i sig en tugga för matlusten är relativt obefintlig.
Hon hade ätit ungefär två tuggor av korv och makaroner.
- jag vill inte ha mer.
- är du mätt?
- Ja.
-Är det säkert, du var ju så hungrig förut när jag lagade mat, då kom ju maten inte fram på bordet tillräckligt snabbt.
-jag är mätt.
-ok.
- (gnällig röst) men fåååår jag gå då?
-Ok, gå då, men kom inte gnäll om att du är hungrig om fem minuter.
(tystnad, hon sitter kvar, skruvar lite på sig)
-får jag gå?
-Ja.
(hon går försiktigt ner från stolen, går till dörröppningen och står och studerar mig medan jag tar lite mer korv)
-mamma, var det dina korvar som var kvar?
-Nja, det var ingen annan som ville ha dom så då tog jag dom.
-ja precis, det var därför jag inte ville ha dom, för dom var ju dina
-du behöver inte förklara dig, du har fått gå från bordet har jag ju sagt.
(tystnad)
-mamma?
- Ja?
-Kan jag få saft.
-Ja kanske sen, när vi ska titta lite på film.
(hon studsar iväg och ropar glatt) -Jag vill ha saft nu, på mitt rum, och då vill jag ha kaka också!

Äntligen kunde hon komma på något som skulle skapa en konflikt, gud va skönt för henne!

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte hjälpa att jag sitter här och småskrattar för mig själv. Inte för att ni just nu har en konfliktsökande dotter, utan för att jag ser det framför mig och att ni måste ha lite svårt att hålla er för skratt när hon samtidigt är söt och "konfliktig".
    Kram cissi

    SvaraRadera
  2. Jo då, vi fnittrar för fullt :)

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive