lördag 7 februari 2009

Egypten - under röda havets yta

Vi hade tre dyktillfällen, eller rättare sagt snorkeltillfällen. Vi hade en liten billig undervattenskamera till vårt förfogande och detta är vad som blev kvar till eftervärlden.

En liten akvariebild från vår första snorkeltur

Den första sköldpaddan vi såg.
Den hade en liten friopassagerare på ryggen.

På det andra snorkelstället såg maken en fisk som var rejält stark.

Den lyfte stenar som var större än den själv med bara nosen.
Men det kom tyvär inte med på bild

Här är den andra sköldisen vi såg.
Här dyker den ner efter att ha varit upp och andats.
Det var även så vi fick syn på den.
Den hade nosen över vattenytan
och vi började direkt simma åt det hållet.


Maken ville få en bild på den framifrån
men den ättriga lilla skalman vände sig hela tiden ifrån honom.
Maken förföljde stackarn länge och efter en stund var även jag efter den.

Här försökte maken ta en bild med mig tillsammans med sköldpaddan.
Skuggan bakom mig är en sköldpadda, trot eller ej.
Den var lite för snabb och den här bilden var inte lätt att ta,
även om den är relativt kass.


Sista snorklingen blev vid bryggad precis vid hotellet. Inga sköldpaddor här med dock ett jättefint korallrev. Jag är lite osäker men jag tror att jag gick mig en bild på Doris från hitta Nemo här. Nån fiskkunnig som kan säga om jag har rätt eller ej?

Det var en otroligt vacker undervattensvärld vid bryggan
men det är helt omöjligt att kunna ge det rättvisa på bild.
Man måste se det i verkligheten för att kunna förstå hur vackert det är.

Vi fick inte se några pyramider på vår resa men det är inte heller det som den här delen av Egypten erbjuder, det är röda havets underbara sceneri, tips, snorkla om ni åker dit!

1 kommentar:

  1. Visst är det DORIS!!! Underbara bilder och kul att läsa alla inlägg om er egyptien-resa!
    Kram cissi

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive