tisdag 2 december 2008

Jag och skrivaren

har polat idag.

Jag skulle skriva ut enkäterna. Jag behövde 55 stycken och varje enkät är 6 sidor lång + ett försättsblad. Jag räknade snabbt ut att om man skriver både på fram och baksidan så sparar jag ju in i stort sett halva kostnaden. Det man tjänar in i pengar och volym förlorar man dock i tid, kan jag lova. Sen att man är ett tekniskt freak gör ju inte saker bättre varken tidsmässigt eller pengamässigt.

Jag började med att kolla inne på "skriv ut" om det fanns någon sån där omsorterad utskriftsordning för det har jag ju sett att det ska finnas. I stället hittade jag ett ställe där man kunde kryssa i fram och baksida, wow tänkte jag, och kryssade självklart i båda rutorna och tänkte "på det här sättet kommer det gå skitsmidigt"

Jag var inte hur dum som helst utan gjorde en provutskrift med bara en uppsättning och den skrev ut som om ingenting var annorlunda ikryssat någonstans. Jag suckade och tänkte att det var väl bara att gå tillbaka till den gamla planen. Jag skrev i att printa ut alla udda sidor först och lät maskinen göra sitt. Den spottade ut papper efter papper och jag stod tålmodigt och glodde på den eftersom jag förväntade mig pappersstopp och att snart få börja sortera om allihopa i omvänd ordning och tjota in dom igen för att ännu en gång kopiera, fast på baksidan.

Efter att en rejäl hög lagt sig uppe i skrivaren så stannade maskinen och jag tänkte att "jaha, då ska jag väl börja omorganisera papprena så jag kan lägga in dom igen" men då höjde papperslådan sig och dom fortsatte spotta ut papper. Nu fick jag lite panik för jag trodde att min fina ikryssning av bak och framsida hade hoppat till verket och att den nu skulle köra alla jämna sidor direkt på nya papper. Det skulle i så fall innebära att jag förutom bortslösat 330 sidor istället för 165, även skulle få stå och försöka sortera in alltihopa med en evighet bakom mig.

Efter att ha stått och varit lite hysterisk en stund så märkte jag att den fortfarande skrev på dom udda sidorna, den var bara lite kinkig i pappershöjden. Jag pustade ut och lät maskinen fortsätta. Den vart klar utan ett enda pappersstopp och jag fick lära mig att 165 sidor är skitmånga sidor. Jag var väldigt glad över det uteblivna pappersstoppsfenomenet för det är inte vanligt förekommande i vårat hem. Jag sorterade om alla papper och körde dom tio enkäter i stöten. Jag hade tänkt rätt i fråga om hur jag skulle lägga in papprena och allt var frid och fröjd förutom en liten detalj. Det här med att det inte var några pappersstopp i den tidigare utskriften var ju för att det inte skulle göra så stor skillnad om det var det. Nej, det var ju nu det var så mycket roligare att köra pappersstopp så det fick den en tre fyra gånger, vilket ändå var väldigt lite mot vad det brukar kunna vara.

Varje gång den fick pappersstopp så var jag tvungen att ta bort alla papper tillhörande en hel enkät eftersom det annars skulle bli helt fel i enkäterna. Det tog bara två timmar att skriva ut enkäterna så jag är ändå rätt så nöjd med min prestation.

Jag är väldigt glad över att inte behöva beblanda mig med skrivaren på ett par dagar nu för jag blir lite uppstressad av dess oförutsägbarhet i fråga om hur lång tid saker och ting kommer ta, om den kommer vägra göra som jag vill eller om jag kommer få leta pappersbitar ända in i kugghjulen.

Nu ska jag bara ägna mig åt datorn vilken bara den kan ställa till tillräckliga problem för ett tekninskt freak som jag!

4 kommentarer:

  1. Hehe, ja, du har ju tidigare bevisat att tekniken verkar sky dig som pesten. Konstigt. :)

    Vilken skrivare har du btw?

    SvaraRadera
  2. konica minolta magicolor 2300w eller någe tror jag den heter.

    Den är bra på alla sätt och vis, förutom när jag använder den då vill säga

    SvaraRadera
  3. Efter lite googlande (vad gör man inte för att slippa uppsatsa?) har jag tyvärr inte något bättre tips för dig än att kolla i den medföljande programvaran. Tydligen skall det finnas någon liten ruta man måste bocka i ("enable duplex printing" eller dylikt) för att dubbelutskrift skall funka. Du kan ju prova det, om du behöver skriva ut något mer. :)

    Nice med laserskrivare. Det vill jag också ha. Det är så jobbigt när man skriver ut dokument på bläckskrivaren vi har, när man försöker använda överstrykningspennan smetar allt ut sig i en gulsvart smet. Jobbigt när man skall läsa rapporter och dylikt. (o_O)

    SvaraRadera
  4. Jo visst, som jag sa innan, de är ju bra på alla sätt och vis. Den gör fina färgutskrifter och så, man ska inte klaga, man ska inte klaga, mer än på sin eget teknikfreakgen eller vad det nu är man bär på.

    Med tanke på mina förutsättningar, är det nån idé att jag ens provar? :D

    Tack för hjälpen, hoppas dukunde ta dig tillbaka till uppsatsandet igen.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive