onsdag 19 november 2008

Ännu en gång är jag glad att jag inte har tevetre

Jag tittade för ett litet tag sedan på fyran när jag inte hade något bättre för mig. Det var något program som hette "the doctors" eller liknande, amerikanskt. Det började med en dokumentär om en tjej som gått in i puberteten vid fem års ålder. Sen satt hon med i programmet och hon såg väl lite så där lagom lidande ut men jag kan tänka att detta problem ändå är relativt synligt. Det fanns fler tjejer i publiken med samma problematik, vissa vuxna, som pratade om hur det varit och så.

Sen fick folk ringa in med problem. Det var redan uppgjort vilka som skulle ringa med vilka problem så det var ingen chock för doktorerna i panelen. Först var det en kvinna som ringde in för att prata om sin (tror det var) tioåriga dotters problem. Hon var sängvätare.

Ok

Medan de pratar med kvinnan så flashar de upp en stor bild på henne varpå jag direkt tänker att "oj oj oj, hennes kompisar kommer ju kunna känna igen mamman och på så sett råkar flickan illa ut" men dom stoppar inte där utan flashar dessutom upp en bild på flickan i fråga.

Jag funderar på om vi vuxna måste vara så kåta på att få våra 15 minuites of fame så vi säljer våra barn till höger och vänster. Bara tänk vad hon kan råka ut för när hon kommer tillbaka till skolan dagen efter och alla i hennes klass vet att hon är sängvätare. Fattar inte vuxna hur grymma barn är? Dom är otroligt grymma om dom bara få chansen, i alla fall mot andra barn.

Nu har jag hört talas om något som toppar det där, något svenskt. Teve tre har börjat med ett nannyprogram som jag läste om här och sedan vidare här.

Att säga att man hatar sin tolvåring i teve får man bara inte göra. Att visa upp en tolvåring som har det otroligt svårt med tanke på familjen och bemötandet enligt skribenten (jag såg som sagt var inte programmet själv) så vågar jag inte tänka på hur hon mår efter att programmet sänds. Inte bara i fråga om utsatthet i skolan jag tänker på att hon kommer höra sin mamma säga det som hon troligtvis redan känner eftersom hon beter sig som hon gör (uppmärksamhetssökande säger i alla fall skribenten).

Väx upp alla föräldrar och skylta inte med era problem i teve. Har ni problem med era barn ska ni söka hjälp hos socialen eller barn och ungdomspsyk, där får barnen vara anonyma och ni kan få bra hjälp, men det ses visst som mer förnedrande än att gå till teve och skylta med sin smutsiga byk för hela sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive