fredag 28 november 2008

Första adventsbestyr, med massa kristyr

På söndag är det första advent och då vill jag faktiskt ha lite fint här hemma med pepparkakor och annat smått och gott (har redan planerat in ett litet adventsfika). Därför har jag, mitt i min tentastress, börjat pilla med baken, alltså bakat och haft mig.

Först satte jag pepparkaksdeg. Det är något av det absolut godaste som finns, strax före pepparkakorna själva, på stegen över saker man inte kan leva utan. Nu pratar vi inte sån där köpedeg eller köpepepparkakor utan mammas goda pepparkaksrecept som är så mumma så det inte är riktigt klokt (äkta pepparkakor med peppar i). Jag kan säga utan att jag själv upplever att jag överdriver, att detta recept är det absolut godaste i hela världen, ja, nä, jag överdriver inte, det är så helt enkelt! Det är en av de där degarna som man inte bara slickar skålen eller visparna när man är klar, det är den sorten som man tar en hel matsked och suger i sig, när den är precis varm och nyfärskgjord. När mamma bakade när jag var liten, tja liten och liten detta beteende sträckte sig upp till vuxen ålder, så brukade jag alltid smita in och ta mig en rejäl matsked innan den åkte in i kylen. Samma sak i år, när jag själv gjorde smeten. Den är god även när den är kall och jag kommer ihåg att mamma klagade över att degen var slut ibland när hon skulle baka, då hade jag och brorsan varit inne med en matkniv och skurit loss stora bitar och mumsat på.

Och helt plötsligt klarnar mysteriet med min övervikt en aning.


Sen bakade vi julmuffins tillsammans, jag och barnen. Julmuffins är muffins med saffran i, också så satans gott så det finns inte mycket att jämföra med, när vi pratar muffins och sockerkakor alltså. Det går förståss inte att jämföra med pepparkakorna, de spelar i olika ligor helt enkelt. Jag krönte de fina små muffinsarna med en liten julprydnad av socker från The English Shop, som jag talade om för bara något inlägg sedan.

Visst är väl tomten ändå för söt där han ligger med benen spretande i vädret?

Sen blev jag arkitekt och husbyggarinstruktör och allt vad man nu kan titulera sig med när man byggt en så vackert hem som det här. Även här blev det lite sockerprydnader från The English Shop.

En fin krans på dörren

En liten tomte som bor i huset, gissar jag, eller så kanske det bara är en liten fluktare, men bränt socker har han i skägget i alla fall.

Och så har någon byggt en snögubbe på baksidan. Det kommer kännas mycket mer realistiskt *harkel* när bomullen kommit fram på brickan och florsockret har fått dala ner från himlen (silen).

I morgon blir det andra bullar:
Lussebullar

och så ska vi grädda pepparkakor så det står härliga till.

Förhoppningsvis kommer jag ha krafter kvar till min uppsats på kvällen, efter att Catice har varit här och snackat party på kvällen.

Shit, hur ska det här gå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive