söndag 12 oktober 2008

Och så har jag varit scout också...

Jag är ju snart klar på min utbildning och det börjar bli dags att söka jobb. Jag har därför suttit och gått igenom alla mina gamla intyg och betyg samt sorterat dessa i ordning, år och typ av intyg. En hög som hamnar för sig själv som jag inte ska ha med i min referenslista är allt jag har från scouterna (förutom slutintygen på scoutledarutbildningen då den kan vara lite av en merit när det gäller att ha kunskap i att ansvara och leda barn).

När jag ändå rensade ut dessa och la dem i ordning så började jag läsa igenom och jäklar, jag har inte bara varit scout, jag är ju värsta superscouten.

Jag har 11 kursintyg indelade på:
  • Temakurs patrullscouter
  • patrulledarkurs 1
  • patrulledarkurs 2
  • uppbyggarkurs
  • RS-kurs
  • hjälpledarkurs
  • grundutbildning för scoutledare steg 1
  • grundutbildning för scoutledare dag
  • grundutbildning för scoutledare steg 2
  • grundutbildning för scoutledare steg 3
  • överlevnadskurs
Dessa sträcker sig från 89 till 99 och jag kan:
orientering, allemansrätt, kanotsäkerhet, nödsituationer med kanoter, livräddning, kanotbivack, yxa, såg, kniv, rep, surrningar, knopar, eldning, matlagning, och jag insruktera i dessa också samt att jag kan sjukvård och lägerbålsteknik. Jag kan patrullens funktion, jag kan skapande verksamhet samt primitiv matlagning. Jag kan har lärt mig planera och genomföra projekt och kunna leda en projektgrupp (det där låter ju inte så pjåskigt att ha med i meritförteckningen förresten), mötesteknik, projektmetod, RS-lagen, kunskap inom ledarskap, gruppdynamik, gremetodik, mötesstruktur, föräldramedverkan, ljusspår som metod, dramaövningar, uteliv och friluvslivsteknik och att överleva i olika situationer.

Shit, jag är ju proffs nästan :D

Nån som vill ut och tälta med mig? Jag kan ju elda, rädda liv, hugga ved och leda gruppen ur fara samt överleva.

Det jag minns mest från dessa kurser är nog ändå hur hysteriskt roligt jag hade, att det var något jag skulle lära mig åkte nog med helt obemärkt av bara farten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive