söndag 5 oktober 2008

Fundering och planering

Nu har jag gått på halvfart i tre veckor, alltså strikt halvfart. Jag har ju påstått att jag gått halvfart ända sedan januari men jag vill inte påstå att jag gjort mer än undvikit potatis, ris, pasta och bröd, när det passat sig. De senaste tre veckorna har jag verkligen gått på halvfart och allt vad det innebär.

I fredags kände jag att jag allt kunde unna mig lite, detta berodde mest på att jag redan innerst inne hade bestämt mig för att gå på helfart nu i morgon. Jag började med att äta lite pizza och ostbågar på fredagskvällen och gick vidare med att äta lite godis på lördagen. Detta är inte något som, om jag ätit normalt, skulle varit så mycket att orda om. De flesta normala människorna brukar unna sig lite gott på helgen som inte bara är gott utan också kan anses vara lite onyttigt.

Förr, innan jag började dieta, så kunde jag lätt sätta i mig dubbelt så mycket, om inte mer, godis, pizza, läsk och annat och då brukar det gå galant. Nu har magen fullstädningt rasat ihop. Hela matsmältningssystemet har varit i upprorstillstånd. Illamående, toalettrusningar, skakningar, ja allt som ingår i en rejäl magåkomma har jag lidit av i helgen och detta bara för att jag "fuskade" litegrann. Det är rätt bra, tycker jag, för det innebär att det inte är så tilltalande att börja äta en massa skräp hur som helst, när man känner för det, utan man får väga upp det lite. "Hm... denna godispåse ser jättegod ut, är det värt att äta den och sedan sitta skakandes på toaletten några timmar?" kanske att man inte faller dit så lätt då.

I morgon ska jag gå över på helfart. Jag har blandade känslor kring detta. Dels känns det skönt. Jag kommer inte behöva bry mig om mat, jag behöver inte känna frestelserna pocka lika mycket eftersom min mentala spärr kommer tala om för mig att jag inte kan! Jag kommer få en rejälare vikt minskning som kommer boosta mina resultat. Allt kommer bli enkelt och smidigt och snabbt.
Å andra sidan kommer jag vara hungrig, jag kommer få genomgå baksmällan som kommer en så där tre dagar in i kuren då huvudvärken lägger sig som en grå dimma över mitt medvetande och jag kommer känna mig orkeslös. Detta försvinner så klart efter ett dygn men det dygn det infinner sig är inte roligt. Sen kommer ju drömmarna också, ångestdrömmarna, frossdrömmarna. Hela nätter då jag börjar med att frossa, jag sätter i mig allt som finns i min närhet, allt från sallader, till nån enstaka liten kaka till fullstädninga middagar med fet mat, välstekt mat och sen kommer jag på mig själv. Åh nej, jag får ju inte äta! Och så har jag ångest och mår dåligt jättelänge då jag ältar mitt misstag. Sen tar drömmen slut och en annan tar vid, med samma tema.

Dessa för och nackdelar har jag vägte mot varandra och jag har lagt upp en plan. Fem veckor är min planeringstid för heltfarten och den börjar som sagt i morgon. Jag kommer vara klar med den runt hemtenteinlämningen vilket innebär att det känns som i morgon. Dessa veckor flyger förbi och min almenacka är fullspäckad. Med lite tur kommer jag knappt märka av dagarna och att inte behöva tänka på mat kanske helt enkelt hjälper mig att bli mer tidseffektiv.

Jag får helt enkelt hoppas.

Min viktrapport i morgon kommer vara sorglig, så gråt med mig en liten stund, innan ni ser de ordentliga resultaten av mitt slit och släp som jag kommer genomlida.

Ha en bra söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive