måndag 29 september 2008

Bakdags

Tyvärr har jag inte tillgång till systemkameran,
blir inte lika mumsiga bilder med en mobilkamera är jag rädd.

Vi har haft hela gräsmattan fylld med fallfrukt från vårat äppelträd. Denna fallfrukt har vi kännt oss tvugna till att göra något åt innan dom ruttnar bort helt så därför satte jag igång och baka i går. Förutom en sån där vanlig kolhydratsfylld söt sockerkaksäppelkaka till resterande familjemedlemmar provade jag två fina recept som var en aning mer GI-inspirerade som jag hittat inne på recept.se. Jag tänkte här dela med mig om dessa:

Äppelkaka
75 g smör
2,5 dl siktad dinkel
0,5 dl råsocker
0,5 st vaniljstång
2 st ägg

5 st äpplen
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl hasselnötter
0,5 dl mandel
1 dl råggryn
50 g smör
1 msk rårörsocker
1 msk kanel

Kärna och hacka äpplena, smörj formen. Smält smöret, låt svalna, skrapa fröna ur vaniljstången, rör ihop smöret, dinkeln, socker och vaniljfrön. Knäck äggen och rör ner. Häll i smeten i formen och grädda 20 minuter.
Rör samman solrosfrön, nötter, råggryn. Ta ut kakan och lägg äpplena ovanpå och strö över kanel och häll på nötblandningen. Grädda 15 minuter.

Mina uttalande om denna kakan är att den är jättegod. Problemet är att kakan är så fast så äpplena och fröna bara ramlar av. Nästa gång jag prover samma kaka kommer jag nog att lägga ner äpplena i smeten och hälla på nötblandningen direkt och grädda allt tillsammans redan från början.

Äppelmuffins
3 dl sojamjöl
0,75 dk havrekli
0,75 dl psylliumfrön
2dl siktat dinkel
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
1,5 dl youghurt
1,5 dl vatten
1 dl rapsolja
3 st äpplen
100 g sötmandel
2 msk kanel

Kärna och hacka äpplena. Hacka nötterna. Blanda dinkel, kli, psyllium, bakpulver och sojamjöl och salt. Vispa äggen och blanda med vatten, youghurt och olja. Rör ner dinkelbandningen. Rör ner äpplen, nötter och kanel. Fördela smeten i formar.

Grädda i 200 grader 10 -20 minuter i ugnen.

Mina uttalanden kring detta recept är att: skippa saltet! Det finns inget sötningsmedel förutom äpplena så använd söta äpplen och ät dom gärna till en kopp te eller liknande. Annars, rätt ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive