måndag 11 augusti 2008

Bitterhet = musa

Jag satt igår och gick igenom min gamla dagbok från Helgon.net för att hitta var och när min uppsägning inträffade och det jag ser där är jättekul. Jag är sarkastisk, ironisk och beskriver världen på ett cyniskt sätt. På samma sätt som många av mina favoritbloggare gör. Jag skriver inte så längre och när jag läser så blir jag nästan lite avundsjuk på mig själv, från den tiden, för jag tycker själv att det är väldigt bra skrivet. Skillnaden verkar vara att jag nu är lycklig och när man är lycklig så är det för svårt att beskriva saker på ett bittert och cyniskt sätt, där av the loss touch.

Några promenader längs med memory lane:

Tisdagen den 18:e februari 2003 kl 23:22 "Men ni ska alla veta att detta bara är en fasad, jag invaggar er i falsk trygghet. För egentligen känner jag bara för att (som djävlar anamma så fint uttryckte det) vifta som en väderkvarn med en skridsko. Få se hamburgare, pommes och dricker flyga i luften, vill bara springa ut på gatan och fly slentrianen och gå och ta en öl och dansa hula hula på bardisken med en tatuerad punkare som inte varit nykter sedan ’92."

Söndagen den 23:e februari 2003 kl 22:19: "Du vet, så där så man undrar om det sitter nån liten fet ful ängel på ett rosa guppande moln och bara siktar in sig på att djävlas med just dig!"

Torsdagen den 26:e juni 2003 kl 21:04 "Hon tittade på mig som om jag vore en ligist som just tagit hennes pengar, eller som en satanist som just kastat en förbannelse över henne, bränt ett kors och försökte kasta hennes rullator på elden. Eller som om jag just kommit med en vräkningsorder utfärdat åt henne bara för att hon är en tant som inte kan gå i trappor."

Tisdagen den 5:e augusti 2003 kl 23:31 "ni vet en sån där söt liten unge som ni ser på stan och säger guuuuuud vilken söt unge undrar hur det kommer sig att hans mamma ser så sliten ut...
Jo det ska jag tala om, mamman ser så sliten ut för att ungen vägrar äta, doppar knytnäven i mjölken istället och stänker över rummet. För att han vägrar sova och allt som hans mamma säger till honom svarar han NEJ! på, vad det än är.
Hon ser så sliten ut för att hon försökt få något gjort under eftermiddagen och hoppats på att den där bedårande lilla ungen ska kunna leka snällt i sandlådan medan hon jobbar, men han har istället klättrat på farliga ställen, sprungit ut i gatan, och tagit saker som han inte får.
Hon ser så sliten ut för att hon själv inte hunnit sätta sig ner en enda sekund för att vila sina fötter, eller fått en liten matbit i munnen sedan frukost och klockan är fem på eftermidagen
.(...) Det fanns en tid då jag ALDRIG skulle tagit emot något från dom som har en fullständigt motsatt politisk åsikt av ren PRINCIP!
Dom dagarna är förbi, nu när man har barn så kan man inte förklara för barnet att:
Nä du förstår, du får inte någon ballong av tanten där för hon tycker inte som mamma.
Nä istället så går man på principen:
Utnyttja! "


Onsdagen den 10:e september 2003 kl 20:29 "Några sekunder visualiserar jag hur jag lyfter kassan och drämmer till honom i huvudet så hans tänder flyger in i väggen och studsar ner i golvet bredvid honom där han själv precis har landat för att sakta blöda till döds. Sedan sväljer jag min stolthet, harklar mig och säger så käckt bara ett snabbmatsrestaurangsbiträde kan:
-Jaha, en whopper chees med en stor pommes, och du ska ta det med dig? Och så log jag mot honom som en ängel… "


Söndagen den 7:e december 2003 kl 22:11"Så jag är fast på bk, jag vill loss, släpp mig du otäcka bktuggummi."

Onsdagen den 7:e januari 2004 kl 20:38” -Där, ser du? säger hon till den unge läkaren vid sin sida medan de båda är böjda över mig med varsin mycket fånig min som uppkommer när två stycken trängs över en liten yta för att se något mycket litet. Lite skelande blick och munnar som formar var sin liten koncentrerad cirkel.(…) Hade jag en utväxt i halsen som påminde om Gollums rumpa en solig eftermiddag, eller hade jag det sista och enda beviset på att det finns utomjordingar sittande i halsen, i form av Mulders försvunna syster?!”

Och så sist men inte minst, ett citat som egentligen är äldre än alla andra citat här, men ändå placerad sist. Här har ni beviset på hur jäkla länge denna bok har gnagt i mitt inre. Ser ut som om jag börjar få bråttom också!


Söndagen den 16:e mars 2003 kl 20:12: "Ska nog sätta mig och skriva lite ikväll…så jag blir klar I år…nä det blir jag inte, men kanske innan 2009."


En sista tanke innan huvudet träffar kudden, tror jag väljer lycka före musa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive