lördag 19 juli 2008

Sjukliga ideal


Jag kan inte säga något om preparatet eller dess effekter, det enda jag kan prata om här och nu är reklambilderna och vad de säljer på. Första bilden, alltså före "One week". Är det en överviktig kvinna vi tittar på? Nej! Är det en kropp man skulle vilja eftersträva? Ja. Blir man äcklad av denna kropp? Nej. Kan en reklam som uppvisar denna kropp som en negativ bild ge en skev bild till kvinnor runt om i världen som redan har stora krav på sig när det gäller yta och uppenbarelse? Ja.

Den andra bilden. Är det en sundare kropp ? Nej. Är det en perfektare kropp som man vill eftersträva? Nej. Är den kroppen för smal, jämfört med den första bilden? Ja, absolut! Kan en reklam som uppvisar denna bild som positiv ge en skev bild till kvinnor runt om i världen som redan har stora krav på sig när det gäller yta och uppenbarelse? Ja.

Min man utbrast rakt ut när han såg reklamen "Men herre gud, det måste ju vara en parodi!" men det är det inte. Att BMI- restrektionernas viktmått har minskat under åren och att bantningspiller går som smör i solsken säger en del av hur vårt samhälle ser ut.

Jag vill ha den kropp som syns i första bilden, om jag får kroppen på kvinnan i andra bilden kommer min man att bli gramse och jag kommer inte må bra, varken fysiskt eller psykiskt!

3 kommentarer:

  1. Man är tydligen fet om man inte är anorektiker. Det får mig att må illa.

    Vilket kanske är meningen, så att jag kan kräkas mig smal och fin.

    SvaraRadera
  2. Jag har själv svurit över denna reklam. Helt sjukt!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Som man så tycker jag att bilden "före" visar på en attraktiv kvinna, medan "efterbilden" visar på förstadie till anorexi. Gosa med henne måste ju vara som att gosa med en säck ved.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive