torsdag 31 juli 2008

Citat vid middagsbordet

dottern var upptagen med alldeles för mycket annat än att äta och hennes bror tänkte att han skulle hjälpa till och motivera sin lillasyster till matätning och börjar göra figurer med händerna och säger:
"det här är du och jag, det här är mållinjen, titta, här är jag och här är du. Vem tror du kommer vinna den här mattävligen? Titta på mållinjen, du måste äta"
Dottern tittar på sin brors händer som viftar framför henne, framförallt på målet och lyfter upp sina egna händer, ovanför sin brors händer och säger:
"Och det här är en fågel. Den flyger över målet" och så försvann hon helt in i sin fågellek en stund innan hon avslutade med:
"mamma fågel och bäbisfågeln var ute och flög, och så släppte mammafågeln bäbisfågeln." Hon sänkte långsamt sin ena hand, ner mot bordet " och den föll och doooooooooooog" Hon ser sökande på mig och avslutar med "Var det sorgligt mamma?"

Jag: "ja"

Sonen "suck"

Jag:"ät nu"

Sonen: "får jag godis nu?"

Ja ungefär så är det att äta med en sjuåring och en treåring båda med väldigt stor fantasi.

1 kommentar:

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive