fredag 25 april 2008

Hårda straff i barnkammaren

I går när jag hämtade barnen betedde sig min lille son väldigt illa. Han tjafsa tjatade och bråkade och när jag tog honom i armen för att få honom att följa med så skrek och svor han åt mig. Jag blev jättearg och sa att med det beteendet kunde han förvänta sig att gå och lägga sig direkt efter middan. På vägen hem pratade vi om händelsen och han lovade att sköta sig resten av sitt liv (trodde honom föga) och att han skulle vara snäll och göra bra saker. Han fick titta på bollibompa på kvällen eftersom han lovade så dyrt och heligt och han sa förlåt och visat att han förstod varför jag blev arg.

Idag ringde dom från skolan. Han och några andra killar hade hällt färg på golvet och röjt till det i målarrummet och efter att dom fått tillsägelse och fått städa där så gick dom direkt på pysselrummet där dom hällt ut allt pyssel på golvet. Jag pratade med honom om det när jag hämtade honom och frågade vad som hänt. Han skyllde allt på de andra killarna och sa att han inte gjort något mer än att han försökt få dom andra att sluta. Jag frågade om det var sanning och det lovade han dyrt och heligt. När jag säger att vi absolut inte gillar ljug och om han trodde skulle vara värst, om jag fick veta att han ljugit nu av honom själv, eller få veta senare av lärarna att han ljugit, så sa han att han trodde det skulle vara värst om jag fick veta senare. Jag frågade igen om han pratat sanning och då kom det fram att det hade han ju inte.

Jag frågade vad vi skulle göra för att han skulle komma ihåg att inte göra sånna dumma saker och han sa att han lärt sig nu och skulle inte göra om det igen. Jag sa det att med tanke på att han glömde så fort bara från dagen innan så tyckte jag nog att vi skulle göra något åt det i kväll för att han skulle komma ihåg. Jag påminde om vad vi hade pratat om dagen innan och då bestämde vi tillsammans att han skulle gå och lägga sig direkt efter maten idag. Jag påminde även om att han skulle till Kia dagen efter och att jag inte ville ha något tjafs under kvällen utan att han skulle göra som jag sa och gå och lägga sig, annars kanske det inte skulle bli något åka dit i morgon.

Han har skött sig jättebra idag och gått och lagt sig direket efter maten och ligger i sängen och ritar i sin bok, det är okej tycker jag. Han syster sitter i soffan och tittar på peter pan och äter fredagsmys, en kaka, saft och chips. Det är gott tycker hon.

1 kommentar:

  1. oj då.. jo de e ok om han ligger å ritar i sin säng.. bara han håller sig där inne vill säga och för hoppningsvis minns varför han fick va där inne å utan fredagsmys!
    Mia

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive