tisdag 1 april 2008

Gamla bekantskaper

På festen i lördags kom vi in på en del skvaller om människor i min uppväxt, bland annat min gamla mobbare under åtta år. Nu snackar vi killen som gjorde skolgången från ettan till åttan helt odräglig. Killen som såg till att jag med jämna mellanrum var helt ensam på skolgården. Han som såg till att alla nya skydde mig som pesten för att själva slippa bli utrfysta. Killen som samlade ihop mobbar som puttade ner mig från bergsknallar och sedan kastade isbollar på mig under en hel lunchrast.

En gammal klasskompis satt och berättade att hon träffat honom på stan för någon månad sedan och han hade gått ner sig fullständigt. Han hade visst gått på anabola och slutat träna och pluffsat upp sig så han var rejält fet, han gick visst på andra droger också och om hon inte hört helt fel så hade han visst suttit inne också.

Jag kände...


inga sympatier.





Det var blankt!


Ord som dök upp i mitt huvud var "karma" eller uttryck som "what goes around, comes around"


Gör detta mig till en dålig socialarbetare? Om jag av någon anledning skulle arbeta på ett behandlingshem och han skulle dyka upp som brukare där och jag skulle vara den enda i hela världen som håller nyckeln till hans psykiska och fysiska hälsa, vad skulle jag göra? Skulle jag hävda jäv och hålla mig borta och se honom fortsätta förfalla, på avstånd, eller skulle jag ta hans fall och se till att han får äta upp åtta år av helvete? Eller, skulle jag ta fallet och vara den större människan och visa honom vad medmänsklighet är och få honom att må bättre?

Jag vill tro att det sistnämnda är hur jag skulle agera.

Och nu slutligen skulle jag vilja citera några valda delar en sång skriven av scissor sisters som heter almost sorry:

"If anyone was headed for the gates of hell I know you'd be first.
I used to picture your obituary and I wished you the worst. (...)

You gave me destination, but I payed for the ride.
The place you punched my ticket left a crater inside.(...)

Where I cried from the bruises, learned to live with the scars.
Now you live in the mirror. When I look, there you are.
You're the shadow on the faces of the people I meet
Have you claimed eternal shotgun in my passenger seat?"

1 kommentar:

  1. Svårt att känna sympati för denna person... men va vet jag.. om man som du ska jobba så sen så måste man nog lägga stora band på sig!!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive