måndag 17 mars 2008

Nostalgi

förutom nostalgin över att jag håller på att formas kroppslig till vad jag en gång var (vägde 2,3 kilo mindre den här veckan jämfört med förra veckan) så var det en annan nostalgi som slog över mig på vägen hem.

I den lilla byhålan jag växte upp i fanns det ett bageri precis vid vårt hus som var igång när jag var liten. Det har inte varit i bruk på många år nu, men när jag var liten knådades det och gräddades för fulla muggar tidigt på morgonen. Ungefär vid den tiden jag brukade gå till skolan. Förutom detta så låg denna lilla håla på västkusten, precis vid havet, så på våren och hösten och vinten, äsch va fasen, det blåste året om. På vintern och hösten däremot så var vinden lite kallare och blötare än på sommaren.

Idag fick ju våren för sig at bli lite vinter igen så det har snöat hela dagen, och blåst. På vägen hem fick jag blöt blåst i ansiktet vilket i sig fick mig att tänka på västkusten, men sen när jag nästan är hemma så går jag förbi skogaholms bakfabrik. Inte helt nära men i vindriktningen verkade det som (eller också var det nån boendes i närheten som hade bakkalas) för det doftade sååååååååååå gott!! Det doftade som om dom var igång med något riktigt sött och gott också. Då försvann jag tillbaka till tioårsåldern igen när jag var på väg till skolan en sen höst eller liknande.

Väldigt nostalgiskt och mysigt, även om jag inte tror att det kändes riktigt så mysigt när jag i tioårsåldern var på väg till skolan i motvind, men jag tyckte redan då att det doftade himelskt när jag gick förbi bageriet på den tiden.

1 kommentar:

  1. Vad glad jag blir att du tycker att jag är duktig!! Men du vet ju att jag tycker att du är duktig på att måla också, och du kommer att komma över "torkan" och få tid till det igen, hoppas jag.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive