onsdag 13 februari 2008

Utmanad

Jag blev utmanad av min kära vän Cissi att visa upp fem av mina favoritinredningsdetaljer. Jag vet inte om jag visar detaljer direkt, utan det är mer lite koncept kanske. Mina detaljer måste jag även påpeka är av det praktiska slaget, i många fall.

Jag kan inte ens få med detaljerna på en och samma bild i många fall utan har fått använda två bilder för att verkligen fånga min detalj. Jag börjar med den viktigaste detaljen i ett hem, sängen.


Min man har byggt denna skönhet, och skönhet kallar jag det för i två bemärkelser. Den är otroligt skön att ligga och sova i och dessutom är det skönt för ögat att titta på den. Det är praktiska skåp och lådor inbyggt i den, som går att se på den övre bilden och på den undre kan man se hur det ser ut med lådorna stängda. Den är fastbyggd i själva huset så den står där den står och man ligger där man ligger.

Här är då bild två på sängen, lägg märke till de praktiska hyllorna som nu efter det ordentliga inflyttningsskedet är fullständigt fullproppade med sovnyttigheter.

Här har vi detalj två. Den fick plats på en bild. Det var ett fönster in till sovrummet från början, det har vi satt igen, men ramen finns kvar och då blev det tegelvägg på skivan prydd med en fin carlsbergtunnliknandetavla. Detta är självklart över det rubusta SPRIT-skåpet som är välfyllt.


Här är nästa inredningsdetalj som jag vill visa upp. Denna detalj får inte heller plats på en bild om jag ska kunna visa hela detaljen. Detta är barnens lekborg som vi är väldigt nöjda med. På övervåningen har dom myshörna och i undervåningen ett litet lekhus med spis, bord och plastservis samt dockkista.

Här kan man se hur det ser ut inne i huset där matlagning står på listan över göromål från barnen, mycket laga mat till varandra och dockorna.
Här har vi en inredningsdetalj från sonens rum. Här har han sina stora idoler på väggen där han även har sin hängpåse från IKEA där han många gånger sitter och gungar och kan beundra konstverken. Jag är mycket nöjd med detta.


Här är den sista detaljen, det är hur vi lagt upp det i köket. Vi har en gammelrosa tapet med gula solar undertill och gula tapeter med solar i gammelrosa upptill, detta gör att rummet blir avdelat och ganska ljust upptill. Fångar upp ljuset på ett bra sätt. Sedan har vi tagit en liten trälist med liten hylla på som avdelare istället för tapetbord. Detta har vi i hela rummet där tapeten finns. Får en gammeldags cafekänsla, tycker jag.

Detta skulle jag lätt kunna uppdatera om några år då vi bygger om, för då kommer inget mer än sängen vara kvar i inredningsväg, men just nu är det i alla fall detta som jag är mest nöjd över.

Nu är det min tur att utmana, jag utmanar:

http://kinkykarl.blogg.se/

http://infanterield.blogspot.com/

http://mipi33.blogg.se/

http://dillsaus.blogg.se/

http://zupermoms.blogg.se/

2 kommentarer:

  1. Jag skäms... Förlåt förlåt och GRATTIS i efterskott...

    Hoppas du förlåter mig...

    Massa kramar...

    SvaraRadera
  2. Vad FINT ni har fått i köket! Det lilla jag såg :-). Jag håller med dig om att det blev en gammaldags cafékänsla. Längtar efter att få se resten. Vi får väl sätta oss i bilen nån dag och våldgästa er.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive