måndag 11 februari 2008

Min mat

Jag har blivit ombedd att berätta lite om min mat, so here goes.

Huvudsaken är att jag inte tar för stora portioner och att det inte är för fett.

Till frukost brukar jag njuta en tallrik lättfil med en sked osötade hallon, lite hackade mandlar, lite frön och kanel. Väldigt gott och går även att använda andra bär, bara dom är osötade. I morse vart jag lite wild and crazy och bytte ut bären till banan som anses vara en frukt, men rykten säger att det är ett bär så jag vågade väl inte löpa linan ut helt med bär/frukt switch.

Andra frukostar är bland annat varm frukt med mandelkeso. Inte provat än men det kommer, det kommer. Inget bröd får däremot intagas.

Efter en två timmar brukar jag avnjuta ett gott mellanmål bestående antingen av xtravaganzas chokladdryck eller en liten energibar.



Den mesta mat jag brukar avnjuta kommer från havet. Det är bra fetter och smal mat. På bilden kan man se ungsbakad torsk med en kesella rör med fransk senap och kräftstjärtar. Mumsigt värre. Och så självklart den obligatoriska grönsalladen som skall uppta halva tallriken. Till grönsalladen har jag en mycket god salladstressing med en massa nyttiga oljor och vinäger.

Även efter denna måltid brukar jag inta en xtravaganzadryck eller energibar, en så där två timmar in på eftermiddagen.


Här har vi middagen. Även middagen går i blötdjurens tecken. Här har vi lax som är skuren i bitar och uppstekt tillsammans med en wokmix vilket tillsammans blir en mycket god laxpyttipanna. Denna toppar man med kesella och stenbitsrom. Smarrigt smarrigt. Självklart avslutar man måltiden med en grönsallad, det viktigaste utav allt, med den obligatoriska dressingen.

Man behöver naturligtvis inte alltid äta fisk, även om det nu är så gott att man kan äta det varje dag. Idag till exempel åt jag ungsgratinerade rotgrönsaker och rödtunga till lunch och entrecote med rotgrönsaker till middag. Kesella ingick i båda rätterna.

Kvällen avslutas med ännu en xtravaganzadrink frammåt nio tiotiden.

Efter att ha genomgått en helvetesdiet från xtravaganza, som fick mig att gå ner massa massa kilon, så lär man sig uppskatta mat. Nyttig mat framförallt. Inga problem att äta lagom mycket, och det är alltid kul att exprementera fram god mat, som är nyttig. jag går fortfarande ner i vikt, nästan ett kilo i veckan, på den här dieten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive