fredag 25 januari 2008

summering

Nu har första veckan på praktikplatsen gått och eftersom jag inte haft någon tid eller ork över så har det inte blivit mycket skrivande i bloggen under tiden. Jag kan utrycka mig så här: vem på universitetet älskar mig så mycket?

Jag vill jobba med ungdomar, första praktikperioden fick jag jobba på Kollbo. Kollbo är ett ungdomsboende. Första praktikperioden går bara ut på att jag ska studera, iakta och se vad de som jobbar där gör. Det fanns inte så mycket att göra där egentligen, alltså, det var lite samtal, annars var det mest att vara bra förebilder för ungdomarna och att vara där när dom behövde det.

Nu har jag fått praktik på socialkontor öster på ungdom vuxendelen. Ja det vill jag lova att det är som en fortsättning på första praktiken. Förra omgången fick jag se hela vårdkedjan för ungdomar, nu får jag se hela utredningsdelen och placeringskedjan för ungdomarna som bland annat hamnar just där jag var sist. Förra gången skulle jag iakta, denna gång agera. Var får jag bäst erfarenhet och bäst merit vid fortsatt jobbsökning efter jobbet? Socialtjänsten. Som sagt, vem älskar mig? Jag hade skrivt socialtjänst på min önskelapp men inte trodde jag att dom skulle vara så duktiga och pricka så rätt. Det är en ungdomlig avdelning, känner mig varken för gammal eller för ung, precis rätt ålder helt enkelt dessutom har jag hört att dom ofta brukar anställa vårpraktikanter som sommarjobbare och jag vill sommarjobba där (redan).

Jag har varit med på fyra olika samtal redan, kännt att jag kunnat vara med i diskussioner och när jag är med i diskussionerna känner jag mig inte som ett ufo. Annars kan man känna att man inte vet vad man pratar om när man står med utbildat folk, men jag har snappat upp tillräckligt på utbildningen för att helt hänga med i snacket om BBiC, teorier och metoder. Det är riktigt kul och upplyftande. Jag har min egen lilla plats, med skrivbord, anslagstavla, telefon, dator och liten vit tavla där jag kan skriva i veckans schema, för de som är intresserade. Jag har redan fått förfrågan om att vara medhandläggare i två fall och jag var inte sen att tacka nej.

Om två veckor har jag mitt första samtal med klient, som medhandläggare, då jag kommer vara med från början, dokumentera och utreda fallet tillsammans med en annan handläggare. Om inte för länge ska jag kasta mig ut i verkligheten och sköta mina egna fall, ta emot egna klienter och föra utredningar. Snart är det jag som sitter inför vårdplaneringsmötet och beskriver min klients behov och sätter igång processer i kommunen som kommer hjälpa människor till bättre liv.

Stenen är i rullning!

3 kommentarer:

  1. Vad skönt att du hittat rätt... ler... Hoppas att du fortsätter och trivas... Antar att det är bättre än B.K??? asg...

    Massa kramar...

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du trivs! Hoppas att du får sommarjobb där! Håller tummarna för det. Kram zizzi

    SvaraRadera
  3. Jadu jäklar.. tror du har funnit din plats här på jorden förutom hos familjen då!! KUUL!! Somamrjobb får du!! Hemma nu i sköna blåsiga göteborg!! Supersynd att vi inte kunde komma idag. Zäb hade 39,1 nu ikväll så febern fortsätter väl!! KRAMAR

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive