måndag 5 november 2007

tandplågaren

idag var det dags. Jag tappade en plomb för snart en månad sedan men kunde inte få någon tid till min tandläkare innan idag. Idag tjugo i nio, introduktionen till den nya kursen var nio. Lika bra att inse att det var kört att hinna i tid till introduktionen.

Jag har lite problem när det gäller just tandläkare. Jag fungerar lite som en normad eftersom jag har tandläkarskräck och byter tandläkare så fort dom kränker mig på något sätt. När man har skräck och alla ens sinnen på G och en stark flight/fight-respons jobbar kroppens alla körtlar så är det väldigt lätt att bli kränkt. Min förra tandläkare kunde inte lägga bedövning vilket är väldigt viktigt för mig att man kan eftersom jag har ömma tandhalsar. När sedan hennes tillkortakommanden ska gå ut över mig genom utskällningar då hon berättade för mig att det var vetenskapligt bevisat att jag var bedövad och att det var det faktum att jag spände mig som gjorde att det gjorde ont när hon borrade. Hon pustade och stönade och det var VÄLDIGT synd om HENNE. Sen när jag försökte berätta att min situation nog var en aning mer utsatt så uttalades det helt verbalt att det var mest synd om henne (tandläkaren) och hennes lilla vapendragare till tandsköterska.

Jag bytte!

Nu har jag hittat en tandläkare i... Frövi...

Det innebär att jag måste åka över tre mil för att ta mig till tandläkaren, men han är bra. Han är en medelålders herre som verkligen inger ett sånt där faderligt förtroende. Jag känner mig helt trygg hos honom, han är lugn och sansad, talar inte nedlåtande eller barnsligt till en bara för att man är rädd utan han berättar sakligt vad han ska göra, när han gör det och gör inga onödiga krångelgrejer. OCH HAN ÄR EN GUD PÅ ATT LÄGGA BEDÖVNING!!! Han hittar den rätta nerven DIREKT! och sen är det helt enkelt bara bedövat. Men det innebär inte att han är självgod och utgår från att det är bedövat utan han säger jämt att om jag skulle känna något så är det bara att säga till så slutar han direkt. Inga pang på utan han tar det lungt, lite i taget och jag känner mig aldrig pressad till att gå med på något jag inte vill... när det gäller tandlagningar. Jag talar fortfarande om tandlagningar, så ingen får något annat i huvudet här!

När jag sitter i bilen och åker hela vägen ut till Frövi, tre mil enkel väg, så tänker jag varje gång "herre gud, jag måste ju hitta någon som är närmre, det måste ju finnas någon som är närmre som är minst lika bra". Samma sak i morse när jag satt i bilen och lyssnade på äntligen morgon och körde fel tre gånger (som vanligt).

Men när jag kom fram, när jag blev behandlad och absolut när jag var klar, så var jag helt överrens med mig själv att, det är värt sex mil!

1 kommentar:

  1. Själv går jag också till en ny tandläkare. Fast hon är typ 12 år....eller i alla fall nyutexaminerad. Bedövning brukar inte hjälpa mig. Men hon är en gudinna! Hon lägger bedövningen, väntar 2 minuter och sen borrar hon och lagar ett hål på en kvart. Det brukar ta en och en halvtimme ungefär att laga ett hål på mig. Jag är hur glad som helst!

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive