tisdag 27 november 2007

Intressant samtal

Nu på morgonen hade jag ett samtal med min snart treåriga dotter. Samtidigt stod hon och tuggade på en babybellost som hon så stolt lyckts få in helt och hållet i munnen.
-mamma, var är hjärnan?
-*jag klappar på hennes huvud* Här.
-Men hjärtat då?
-*klappade henne bröstkorgen* Här.
Eftersom hon var lite frågande över det hela så höll jag hennes hand på bröstkorgen så hon kunde känna dunket. Jag förklarade för henne vad dunket var och att hjärtat pumpade runt blod i kroppen.
Hon tittade på mig och sa sedan:
-då kommer min ost ut i blodet.
Jag fick förklara för henne att inte själva osten kom ut i blodet utan olika ämnen från osten, hon ville veta vilka så nu vet vi vad hennes morfar har att göra på julafton, biolog som han är.

Men jag är i alla fall stolt över hennes intresse, slutledningsförmåga och frågvishet. Hennes bror är likadan så vi måste bli riktigt pålästa om vi ska kunna svara upp till deras nyfikenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive