torsdag 11 oktober 2007

Frisörfördomar

Idag var jag på frisörsalong för första gången på femton år.
Jag har självklart räknat med inflationen så att jag betalade runt fem hundra när jag var hos frisören sist gång var inget som jag jämförde med dagens pris. Jag utgick från att det skulle kosta sin lilla tusenlapp, framförallt eftersom jag skulle båda klippa en ny frisyr och färga.

Jag visste att jag skulle ha en manlig frisör och genast får man en bild framför sig. Anting skulle de vara en sån där äldre riktig barberare med vit rock och vitt hår och skägg, eller en sån där medelålders högdragen snubbe med näsan i vädret och kritiken hård mot den de klipper. Detta var ett lite mer ungdomligt ställe, så barberaren skulle inte vara där, det visste jag, och eftersom det är lite hippt och nästan punkigt, så räknade jag inte heller med vädernäsan. Nä, bilden jag hade framför mig var nog en ganska ung smal kille, med en sån där perfekt frilla och geneomgående feminin attityd. FÖRLÅT!!! Visst är jag hemsk, jag har FÖRDOMAR om frisörer, framförallt manliga. Jag skäms!

Mannen som klippte mig såg mer ut som om han brukade ha skinnväst och köra HD på sin fritid. Tattueringar överallt, uttänjda öronsnibbar och pearcingar. Snacka om en frisk vind :)

Jag gick från kärringfrisyr till cool frisyr, fast barnen är härdade eftersom dom inte överhuvudtaget reagerade över att håret både blivit kortare och ändrat färg. Maken brydde sig inte så mycket heller, förrän han fick höra priset. 1200 kronor. Men om man slår ut det på femton år så blir det faktiskt mindre än hundra kronor om året så jag känner att jag kunde unna mig det.

vill bara påpeka att min klippning var inte en överraskning, han hade blivit ordentligt informerad om den och jag hade redan berättat om priset, så ingen tror att jag bara springer omkring och sprätter våra pengar omkring mig utan att förvarna honom först. Han hade inga invändingar då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive