söndag 21 oktober 2007

Bibeln

Jag håller just nu på att läsa barnens bibel för min sexåriga son. Jag tänker sedan fortsätta med att läsa en motsvarighet för koranen och samma med de judiska böckerna. Efter det vill jag gärna gå vidare med böcker som handlar om hinuism och andra religioner som inte tillhör västvälden på samma sätt.

Jag är själv inte troende eller religiös på något sätt men ser det som en viktig del i samhället, man bör veta vad de olika troerna går ut på, och då inte genom hörsägen för det blir ofta så fel då. Det är på det sätter rykten om att muslimer tycker si eller så eller att kristendom står för annat.

Vi har hittills hunnit gå igenom jordens skapelse, hur gud skapade människan och kain och abel och noaks ark samt han vad hen nu hette som flyttade till kanaans land. Det är där vi är nu.

Min som får reflektera över det vi läser och hittills har han ifrågasatt varför gud är så egenskär, varför han dödar och straffar folk för så små saker som att han inte hyller gud tillräckligt mycket. Att han dödade alla via flodvågen är något han funderar mycket över. Undrar hur det kommer vara senare i boken. Det blir ju inte snällare direkt, innan jesus föds i alla fall.

Det lustiga är att folk reagerar när han sitter och säger: Mamma läser en bok som handlar om en kille som dödade en annan kille, och då fick han flytta, och det vara bra. Men sen drunknade alla. Ja... det är i korta drag bibeln! i alla fall en bit av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive